كیستی اهل بیت(ع)
پیامبر(ص) در مواقع مختلف «اهل بیت(ع) و امامان ایشان را معرفی كرده اند. عمر بن خطاب از پیامبر(ص) پرسید آیا باید به همه اهل بیت تمسك كنیم؟ پیامبر(ص) فرمود: «خیر بلكه به اوصیای اهل بیتم: اول آنها برادر و وزیر و وارث و خلیفه ام در میان امت و آن كسی كه ولیّ هر مؤمنی است؛ (امام علی(ع)) پس از او فرزندم حسن، و بعد از او فرزندم حسین است، آنگاه نه نفر از فرزندان حسین، یكی پس از دیگری...» در بسیاری از مجامع روایی اهل سنت روایاتی مشاهده می شود كه پیامبر(ص) بر جانشینی دوازده خلیفه تصریح نموده  است كه جز بر امامان دوازده گانه اهل بیت(ع) قابل انطباق نمی باشد. پاره ای از این روایات عبارتند از:
1. «كار مردم پیوسته می گذرد تا آنكه دوازده مرد بر آنان فرمان برانند».
2. «شمار جانشینان من به تعداد نقبای موسی (12) است».
3. «تا وقتی كه دوازده خلیفه و جانشین بر شما حكومت كنند، دین پیوسته برپاست».
4. «همواره كار این امت پابرجاست تا دوازده خلیفه و جانشین بر آنان بگذرند كه همگی از قریشند».
5. بر این امت دوازده خلیفه حكومت خواهند كرد، به عدد نقبای بنی اسرائیل».
6. امام علی(ع) در توضیح انحصار امامت در قریش می فرماید: امامان از قریش، تنها از نسل هاشم هستند و امامت بر غیر آنان شایسته نیست...».
7. «الائمة بعدی اثنی عشر، تسعة من صلب الحسین و التاسع مهدیهم» نظیر این روایات را ـ كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه(ع) وارد شده است ـ می توان در سایر منابع مطالعه كرد.
8. در روایات سفیان بن عینیه به نقل ینابیع المودة از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است: «همواره دین پایدار است تا آنكه قیامت به پا شود یا بر شما، دوازده خلیفه حكم رانند كه همة آنان از بنی هاشمند».
9. امام الحرمین جوینی از ابن عباس از پیامبر(ص) نقل می كند كه فرمود: «من سرور پیامبرانم و علی سرور اوصیا. اوصیای بعد از من دوازده نفرند، اولشان علی است و آخرشان مهدی».
10. ابن عباس از پیامبر(ص) نقل كرده كه فرمود: «جانشینان و اوصیای من و حجت های خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است». پرسیده شد: برادرتان كیست؟ فرمود: علی ابن ابیطالب. پرسیده شد: فرزندتان كیست؟ فرمود: مهدی، همان كسی كه زمین را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است...»
بنابراین با نصوصی كه از پیامبر اكرم در مورد تعداد ائمه وارد شده و اهل سنت و شیعه آن را نقل كرده اند، حقانیت شیعه اثبات می شود. اضافه بر آن در مورد امامت ائمه دوازده گانه ـ  چه به صورت دسته جمعی و چه به صورت فرد به فرد ـ نصوص خاص وارد شده و هر یك از امامان امام بعد از خود را معرفی كرده است.
به فضل الهی برآنیم تا در ادامه پاره ای از امتیازات مكتب اهل بیت(ع) را بر اساس سنجه های حقانیت بازكاویم.

پی نوشت ها:
ـ محمد/ 33، نیز بنگرید؛ نساء/ 59؛ تغابن/ 12؛ مائده/ 92؛ آل عمران/ 32؛ انفال/ 1و 20و 24و 27؛ حجرات/ 1.
ـ حشر/ 59.
ـ نساء/ 59.
ـ نساء/ 80.
ـ نجم/ 30.
ـ حدیث ثقلین، منزلت بلندی در ادبیات اسلامی دارد این حدیث كه در قطعیت صدوری و وضوح دلالی آن خدشه  ای وارد نیست توسط 341 نفر از راویان صحابه و 19 تن از تابعان نقل شده است. در قرون مختلف نیز ده ها راوی از محدثین شیعه و سنی به نقل آن پرداخته و در صحاح و مسانید اهل سنت جایگاه ویژه ای یافته است، همچنین تك نگاشتهای بسیار مفصلی توسط عالمان و اندیشمندان شیعه پیرامون آن به نگارش در آمده است. از جمله میرحامد حسین لكنهوی بخش زیادی از كتاب عبقات الانوار را به بررسی این حدیث شریف اختصاص داده است.
ـ «الا یا ایها الناس فانما انا بشر یوشك انها یأتی رسول ربی فأجیب و انی تارك فیكم ثقلین اولهما كتاب الله فیه الهدی و النور فخذوا بكتاب الله و استمسكوا به... و اهل بیتی (صحیح مسلم باب فضائل علی بن ابیطالب؛ مسند احمد 4/366، سنن دارمی 2/431، سنن بیهقی 2/148 و 7/30، الطماوی، مشكل الآثار 4/368.
ـ «انی تارك فیكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدی، احدهما اعظم من الاخر: كتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض فانظروا كیف تخلفونی فیهما» ترمذی 13/201، اسدالغابة 2/12 در شرح حال امام حسن(ع) و الدر المنثور ذیل آیه مودت.
ـ ترمذی، 5/621.
ـ ابن حجر، الصواعق المحرقه، ص 90.
ـ مكارم شیرازی، فاطمة الزهرا، ص 75.
ـ آیت الله مكارم شیرازی، پیام قرآن، ج 9، ص 75 و 76.
ـ الصواعق المحرقه، ص 149.
ـ مكارم شیرازی، همان.
ـ فیض الغدیر، ج 2، ص 174.
ـ علی اصغر رضوانی، شیعه شناسی و پاسخ به شبهات، ج 2، ص 95- 118.
ـ فرائد السمطین، ج 1، ص 317.
ـ صحیح مسلم به شرح نووی، ج 12، ص202.
ـ كنزالعمال، ح 14971.
ـ صحیح مسلم، ج 6، (كتاب الاماره)، صحیح بخاری، ج 4، ص 165.
ـ منتخب كنزالعمال، ج5، ص 338.
ـ همان.
ـ نهج البلاغه، خطبه 142.
ـ كفایة الاثر، ص 23. (به نقل از موسوعه الامام علی ابن ابیطالب، ج 2، ص 48).
ـ ر.ك: الف. ینابیع الموده، ص 2، 44؛ ب. البدایه و النهایه، ج 6، ص3. 247؛ پ. سنن ابن ماجه، ج4، 4085/1367. ت. مسند احمدبن حنبل، ج 5، ص 645/183. ث. سنن ابی داود، 107/4.
ـ ینابیع الموده، ج 3، باب 77.
ـ فرائد السمطین، ج2، ص 312.
ـ همان. روایات متعدد دیگر نیز در این باب وجود دارد، بنگرید: معالم المدرستین، ج1، ص 333 و...
ـ برای آگاهی بیشتر بنگرید: الف. امامان دوازده نفرند، علامه عسگری؛ ب. منتخب الاثر فی الامام الاثنی عشر



طبقه بندی: اندیشه و دین، 

تاریخ : یکشنبه 2 مهر 1396 | 10:15 ب.ظ | نویسنده : کیان آصف | نظرات
آیا در منابع تاریخی کُرد یک قوم بوده است؟
كیستی اهل بیت(ع)
تفاوتهای اعتقادی بین شیعه و سنی را به طور كامل توضیح دهید و دلایل برتری شیعه نسبت به سنی را به طور كامل بگویید؟
نقل و انتقالات لیگ برتر 96-97
آیا «زرتشت» تنها پیامبر ایرانی بود؟
تصاویر برتر جهان در بهار ۹۶
حادثه تروریستی مجلس از نگاهی دیگر/ باید پروتکل‌های امنیتی را تغییر داد
نماینده مجلس آمریکا حمله داعش در تهران را مفید دانست!
عذرخواهی رسمی فدراسیون‌فوتبال عربستان
مادر چه اندازه بر انسان حق دارد؟
چه كسی نباید قاضی شود؟
چرا نباید به كسی كه به ما خیانت كرده، خیانت كنیم؟
كسی كه سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد، نزد خدا و رسولش چگونه است؟
علت نامگذاری ماه رمضان چیست؟
جملات زیبای رهبر عزیز انقلاب در مورد بسیج
سخنان امام خمینی (ره)درمورد بسیج
لینک 21 فیلم از حکیم ارد بزرگ
رقص مرد چه حکمی دارد؟
در این خانه نماز نخوانید!
ترمز درجای دولت یازدهم در امر راه سازی روستایی در بشاگردِ محروم +تصویر
سایت ماه اسکین طراح قالب وبلاگ رایگان با امکانات عالی
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.